Ja herregud...

... kände att jag behöver bli påmind, eller att jag behöver få nånting som får tillbaka min motivation att göra rätt saker...så jag gick ner i källaren och hämtade alla gamla papper och redovisningar och sånt ifrån när jag gjorde behandlingen.... och vilken resa det vart!


För det första att få läsa mina egna ord, när jag var alldeles ny nykter, och när allting var så himlans nytt att vara nykter. Och få bli påmind om hur fan jag mådde, hur jag kände, vilket kaos det var, sån hopplöshet och vilken skam och skuld, sånt hat och så otroligt vilsen och liten tjej jag var. Få bli påmind av mina egna ord om ångesten efter varje fylla, hur jag ständigt gjorde bort mig mer och mer, gick emot min egen moral, ångesten dan efter och skakningarna....jag glömmer ju bort det ibland, blir påmind ibland när vissa tar återfall och kommer tillbaka och delar med sig. Men kommer ändå inte ihåg riktigt min egen känsla...förns nu. Hur det var varenda gång, när jag låg i soffan, eller nån äcklig lägenhet i all missär och bara skakade och hjärtat höll på att hoppa ur kroppen på mig, huvudvärken som höll på att spränga mitt huvé i bitar, och alla dessa tankar och känslor...all otrolig ångest, allt missnöje och hjälplöshet. Att börja dan med att åka till bolaget och handla öl...och ständigt känna sig som en jävla äcklig skit.

Det är ju konstigt hur jag än idag kan glömma bort det där... hur livet var förut, och det är konstigt hur jag kan lura mig själv ibland till att inte se det, och hur jag ibland kan längta efter att få försvinna sådär igen...

Blev att jag fick nån självaceptans i allt jag har gått igenom idag med...hur det har sett ut i mitt liv dom senaste veckorna...och allt kaos jag har skapat. I min desperation att fly ifrån det som är, och hur otroligt illa jag har gjort mig själv genom mina val och handlingar. Mitt största problem sitter i min självkänsla, mitt eget värde...och alla dessa känslor som jag alltid tidigare i mitt liv har valt att fly ifrån och förändra. Och när jag inte har druckit förut så har jag sökt det i bekräftelse och killar. Det har inte handlat om att jag är kär i folk, utan om skrikande behov av att fylla tomhet och sån otroligt liten tjej som bara vill bli älskad. Jag gjorde alltid så förut, jakten på nya killar drev mig i allt. Även fast jag inte ville egentligen och är medveten om att det är inte det jag vill så gjorde jag det ändå, för mitt ego och allt som var så sårat i mig skrek efter det. Och det funkade ju ett tag och fyllde ju en stund...tills det inte funka längre. Och ny jakt och ännu mera ständig flykt ifrån mig själv och mina känslor. Ett skenande ego!


Pratade med min sponsor länge igår och kände att jag orkar inte mera... all känslorstorm tar nya former och jag blir rädd för mina tankar. Och en del av det hon sa till mig var, "Hällre bli övergiven än att överge sig själv". Och alla känslor i det, att bli lämnad har jag aldrig klarat av....och gud vad jag har övergett mig själv....

Vi pratade över en timme och hon är helt fantastisk som ger av sin tid, och verkligen lyssnar på mig och ger mig kraft och acceptans i mig själv. Och hjälper mig reda ut allting och vad det handlar om. Kände att jag mjuknar, och det onda i mig försvinner....och jag blir ledsen! Ledsen över hur jag väljer och ledsen över vad jag gör emot mig själv, ledsen över hur jag ser på andra när jag är i det där. Ledsen över att förstå hur mycket jag skapar mitt eget kaos, all flykt och hur mycket jag stänger ute den otroligt vackra världen när jag inte tar hand om mig själv. När jag låter defekterna få styra. Huvva...jag skäms!


Den självacceptenasen som vart iaf, eller nån form av ödmjukhet till mig själv var att jag ser verkligen hur det här var och är den ändå lösningen jag har vetat. Att egera på det här sättet när det händer sånt här med killar och relationer känslorna som blir. Och blir tacksam också att jag är där jag är i livet och att jag har dom tillgångar jag har, och att det finns en annan lösning...och att det är ok att ha mina känslor! Det är som det är!


Läste igenom brevet till mitt ex igen med...och blir tacksam där med. För jag hade sååå mycket frågor som bara snurrade i mitt huvud, varför han gjorde som han gjorde, vad jag gjorde för fel, varför han vart så förändrad, allt hat, varför han lämna mig...massa massa. Och jag har svaren på dom idag med, inte som han har gett mig men jag har en förståelse för mig själv och våran relation och hur sjuk både han och jag var. Och jag hatar han inte längre, och jag vill inte ha tillbaka han heller. Och jag ser han som männsika idag, och önskar han så otroligt mycket gott. Och ser han på ett annat sätt med tack vare att jag se det jag gör med mig själv. Jag har mina ärr ifrån tidigare relationer, men jag har tillgång att förändra det jag kan. Och jag har hittat något som är tro och tillit idag, och titta på vad saker och ting beror på att jag känner som jag gör, och göra nya erfarenheter, och testa på ett nytt sätt. Och framför allt det jag behöver ständigt göra som funkar si så där ibland ;) Att acceptera det jag inte kan förändra, utan att förändra det jag kan! Bara mig själv! Släppa taget och vara fri, och släppa kontrollen och låta andra vara det med!

När jag läste ifrån mina första redovisningar så kommer jag ju ihåg vad jag önskade av livet framåt...men jag trodde inte på det, för jag hade aldrig upplevt det så. Och vart alldeles rörd av glädje och tacksamhet för att så är sanningen idag! Det är verkligen så :) Förut hur jag så önskade att jag nån gång kunde klara av att vara social, utan att skämmas, kunna kolla folk i ögonen, ha en meningsfull fritid, känna nån mening med livet, ha ett jobb, kunna ha en relation nån gång utan att behöva dricka för att våga göra saker, få må bra nån gång i mig själv, och få en relation med familjen...och hitta nå värde i mig själv nån gång och kunna vara självständig.

Och jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig hur livet skulle se ut och ser ut idag 2½ år efter det. Och jag blir tacksam också över att jag varje dag, även i motvilja och massa strider och kamper ändå har valt att vara nykter, och växa i mig själv och titta på mig själv och förändra det jag kan. Välja glädje och tacksamhet och göra gott i livet! Jag har varenda dag valt att göra nånting nytt och inte kliva tillbaka till det gamla! Jag tar hjälp när jag behöver och inte alltid vill så gör jag det ändå, och jag gör det för min egen skull!
För att jag har hittat det där värdet i mig själv, även när jag inte känner så så är jag iaf en värdefull människa och det är sant idag! Och jag är så himlans rädd om det jag har, och tar inte alltid hand om de och bevarar de...men jag är inte mer än människa jag heller :)


Ja kära nån...vilken resa...och det känns bra att få minnas allt med och ha den här dagen så här! Och att komma tillbaka till 2 Augusti 2009 och vara i verkligheten. Och ta hand om mig själv, i dagen som är idag! Tänk så mycket vi är med om i livet, så mycket intryck vi fångar, så många upplevelser, så mycket som bidrar till dom vi ska bli :) Och tänk att det går att välja glädje! Det går att vara tacksam, det går att acceptera det som gör ont och är svårt...det blir alltid bättre och vi får aldrig någonsin mera än vi klarar av. Min sponsor sa det igår också när jag sa att det är så svårt med alla dessa känslor som jag inte vill ha...så sa hon det som jag håller med om att i början av nykterheten så är det så mycket som är nytt och spännande och när förändringen börjar och det börjar fungera...då är allt så mjukt och tacksamt. Och prövningarna tas emot med glädje för att se och växa. Sen efter några år så kommer större prövningar på det vi har vart med om...och vad vi väljer! Dom verkliga testerna på om vi vill vara kvar i det här nya! Och de känner jag igen, och blir glad att jag har folk som har gått före mig med flera år nykter som ger mig det hoppet, för klarar dom av att ta sig igenom allt...då borde jag med göra det :) Och det blir alltid bättre, så länge jag väljer att vara nykter och ta hand om det som är!


Semester har jag med igen :) I 2 veckor, och har ingenting alls planerat, och inga förväntningar...och det får bli precis som det blir :) Ska ner till Våla i veckan, sen får vi se vad gud har i planerna :)




"Frukost" sommaren innan jag vart nykter





Jag idag :)



 




Kommentarer
Postat av: Maria

Hej Linda!

Vi har inte så mycket kontakt idag men, jag blir glad (eller det kanske är ett konstigt ord.) när jag läser de du skriver. Du är en otroligt fin människa som har kommit välldigt långt. Jag tror på dig och du kommer att fixa allt. När jag läser din blogg så hjälper du mig med att förstå vilket jobb du har gjort. Jag brukar prata mycket med min syster om hennes bakrund. Det är lättare för mig att förstå henne genom de du skriver. Och självklart dig oxå. Önskar dig allt gott. / Maria Pettersson (ska jag skriva Lindberg?)

2009-08-02 @ 20:11:10
Postat av: Jag

Ååh tack Maria vad det värmer det du skriver! Och det känns som att jag behöver höra att det gör gott det jag gör med, och om det kan ge tex dig nånting vidare med, i förståelse till din syster. Och är tacksam för din tro på mig med, det är också nånting som stärker mig och det behöver jag :)Gjorde mig gott att kolla in här innan jag ska natta :) Önskar dig med massa gott :) Och du kan skriva Pettersson, jag kommer koppla de :)

Kramar

2009-08-02 @ 23:06:49
Postat av: åsa

linda! jag blir så GLAD när jag läser just det här inlägget, att man kämpat så starkt och inte gett upp, att kunna och våga gå tillbaka i tanken och se och känna hur man mådde tidigare, du är så stark och duktig som klarat dig igenom hela den här resan. det blir aldrig lätt, men det blir lättare och man växer som människa så enormt när man kan ha den styrkan att inse sina egna fel och på riktigt lära sig utav dem. Jag känner verkligen i dina ord hur du skriver att du ÄR lycklig över vad du har och är i livet, det finns så mycket äkta i allt du skriver, jag ville bara säga att du är en jätte fin förebild idag, både för mig och hur många som helst!! fortsätt kämpa, livet kommer alltid bjuda på trötta jobbiga dagar, men sen kommer dom andra, som gör livet till något så värdefullt, och fint. KRAM från kusinen åsa!

2009-08-03 @ 22:03:33
Postat av: Jag

Åsa kära vän va himlans glad jag vart :) Och alldeles rörd! Det betyder jätte mycke att du skriver, och det du skriver :)

Så tack så jätte mycket!

Massa kramar <3

2009-08-04 @ 11:56:35
Postat av: Peter

Blir man sådär Fräch å söt,så ska jag nog fundera på att sluta med,starta ett nytt liv :)

Bra gjort av dej,man blir ju så glad när man hör att man kan ha ett bra liv utan alkohol..

Så bra gjort av dej,var rädd om dej.

Kram/Peter (Fd taxikillen)

2009-08-29 @ 11:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0